e-commerce

Situatie

Bij groothandelsbedrijf Florimex is een webshop aanwezig, echter deze fungeert naar zeggen onvoldoende. Ca. 2% van de omzet loopt via dit medium. De klachten variëren van ontbrekende of onjuiste foto's, niet leverbare artikelen en gebruikersonvriendelijkheid. De mindset van de verkopers is ronduit negatief ten aanzien van de daadkracht van het management om dit te doorbreken. Men beweert dat veel nieuwe klanten niet komen omdat de webshop niet ''klaar'' is.

Taak

Zorg voor technische en organisatorische verbeteringen. Beïnvloed de perceptie van de handelaren zodat zij ermee de markt in kunnen gaan.

Acties

1) webshop projectmanager aangesteld
2) verbeteracties ondersteund
3) met grote regelmaat verbeteringen aan verkopers gepresenteerd
4) verkopers ondersteund bij presentatie naar klanten, winnen 1 voor 1
5) Noodzaak om aanvullende aanpak uit te rollen meer gericht op conversie klant via pull strategie

Resultaat

Technisch: de webshop is up to date met foto's en actuele assortimenten; een nieuwe one stop shopping versie voor het assortiment van 3 werkmaatschappijen is na pilots klaar voor lancering
Resultaat: omzet via webshop is gestegen van 2% naar 8% van de omzet (ca 100K per week)